1402-10-17 11:53
241
0
88269
در پی کشف حجاب رضاخانی؛

مردان باغیرت و مدافع نوامیس زندانی می‌شدند

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: بعد از اعلام کشف حجاب توسط رضاخان کوچکترین مخالفت برابر توطئه بدحجابی بالاترین مجازات را داشت و مردان باغیرت زندانی می‌شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، ۱۷ دی ۱۳۱۴ سالروز کشف حجاب رضاخانی است پس از بازگشت رضاخان از ترکیه فرمان ممنوعیت حجاب برای زنان اعلام شد، او بی‌حجابی را با عنوان اعطای آزادی به بانوان نام برد و با اقدام به ممنوعیت حجاب فصل جدیدی را در زندگی زن ایرانی اعلام کرد، برای رواج دادن هر چه بیشتر بی‌حجابی برنامه‌های گسترده‌ای از سوی مسئولان شهرها به اجرا درآمد که اجرای جشن‌های بی‌حجابی از جمله این برنامه‌ها بود، «غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار انقلاب اسلامی در استان گلستان درباره این واقعه تلخ تاریخی بیشتر توضیح می‌دهد.

غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار انقلاب اسلامی گفت: کشف حجاب رضاخانی یکی از تلخ‌ترین خاطرات تاریخ معاصر است که بعد از اخراج رضاخان از ایران توسط فرزند ناخلفش محمدرضا به شکل دیگری استمرار پیدا کرد.

وی افزود: رضاخان پس از تاجگذاری و کسب مقام پادشاهی ایران شروع به اسلام زدایی در سطح کشور کرد و در این راستا عزاداری امام حسین(ع) را ممنوع کرد تا طرح متحدالاشکل کردن لباس مردم را به اجرا درآورد.

خارکوهی توضیح داد: رژیم پهلوی با کشف حجاب قصد از بین بردن یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی جامعه اسلامی را در آن زمان داشتند که با مخالت مردم دیندار ایران به خصوص مردم منطقه گرگان با این سیاست روبرو شد.

وی ادامه داد: رضا شاه پهلوی، در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴ در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای دختران تهران، به صورت رسمی کشف حجاب بانوان را اعلام کرد.

این تاریخ‌نگار گلستانی تصریح کرد: رضا خان سیاست کشف حجاب را در نخستین سالهای تاجگذاری خود به تدریج آغاز کرد.

خارکوهی یادآور شد: توطئه کشف حجاب از سال ۱۳۰۷ تنها در در شهرهای بزرگ کشور، مجامع روشنفکری و سطح مقامات کشوری رواج داشت که چندی بعد به سطح مدارس و دانشگاهها نیز به آرامی راه یافت.

وی اضافه کرد: از ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴ موضوع کشف حجاب به صورت آشکار و به شکل اجباری نمایان شد و پس از آن در صورت حضور بانوان با حجاب در سطح شهر، با آنها به طور جدی برخورد می‌شد.

خارکوهی در خصوص اجرای سیاست کشف حجاب در ایالت گرگان و دشت اذعان داشت: ایالت گرگان و دشت دارای زیر مجموعه‌ای از ایالت‌های دیگری همچون، حکومت گمیش تپه، کرد محله، رامیان، بندرگز، گنبدکاووس و پهلوی دژ بود.

به گفته این تاریخ نگار گلستانی، هر یک از این حکومت‌ها دارای یک حاکم نظامی بوده که این حکام نقش رضا خان کوچک را در جهت استبداد اعمال زور در هر منطقه‌ای ایفا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: روحانیون از مهمترین مخالفان اجرای سیاست کشف حجاب بودند از این رو، در ۱۸ دی ماه به آنها جهت اعلام هرگونه نارضایتی تذکر جدی داده شد.

خارکوهی کارمندان دستگاه‌های دولتی را دومین قشر مخالف با کشف حجاب دانست و تصریح کرد: به هریک از کارمندان مبلغی به عنوان وام جهت برگزاری مهمانی در منزل و علنی کردن کشف حجاب در منازل و از بین رفتن قبح این توطئه ارائه شد.
وی ادامه داد: توطئه کشف حجاب اجباری به استعفا و گاهی اخراج برخی کارمندان دولتی جهت ممانعت از دستورات منتهی شد.

خارکوهی اعلام کرد: در آن زمان کوچکترین مخالفت در برابر توطئه بد حجابی بالاترین مجازات‌ها را در پی داشت از این رو بسیاری از مردان خانواده به جهت دفاع از حرمت نوامیس خود و مقاومت در برابر کشف حجاب بانوان به زندان افتادند.

وی در خاتمه اذعان داشت: با وجود گذشت سالیان از این واقعه تاسف انگیز، این پدیده غمناک و پرتنش هنوز در خاطر بسیاری از افراد باقی مانده است.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.